3 Grote voordelen van een klein gewichtsverlies

door | juni 10, 2020

Het vergieten van slechts vijf procent van je lichaamsgewicht heeft een enorme impact op je gezondheid. Ga naar healthcarechain.net voor meer informatie over veilig en gezond afslanken.

Lees verder voor de gezondheidsvoordelen van het verliezen van slechts 5 procent van jouw lichaamsgewicht.

Beter leven

Je hoeft je doelgewicht niet te bereiken om gelukkig te zijn. In feite, in een studie van 2009 op 900 gewichtsverlies patiƫnten, scoorden degenen die vijf tot 10 procent van hun lichaamsgewicht kwijt zijn hoger op maatregelen van fysieke functie en gevoel van eigenwaarde. De onderzoekers wijzen erop dat alleen al de wetenschap dat een beetje verliezen op deze gebieden helpt, je gemotiveerd kan houden om meer te verliezen, zelfs als de tijden moeilijk worden. Er is ander bewijs dat suggereert dat je ook zult profiteren van meer energie en vitaliteit. Vertaling: Je voelt je gewoon geweldig.

Het verbeteren van je stemming

Volgens een voorstudie van de Universiteit van Pennsylvania, toen zwaarlijvige volwassenen vijf procent van hun lichaamsgewicht afstootten, meldden ze binnen zes maanden een betere slaap en betere stemmingen. De meer zonnige ‘tude misschien niet komen van het gewichtsverlies zelf (andere studies geven aan dat de beperking van het dieet kan een sleep op je psyche), maar het feit dat ze 21,6 minuten meer slaap per nacht in een controlegroep loggen versus slechts 1,2 minuten. Voldoende slaap houdt frustratie en prikkelbaarheid op afstand, en een betere slaap helpt ook om je eetlust te reguleren, waardoor je mogelijk meer gewicht kunt verliezen. We noemen dat een win-win.

Ontsteking afwenden

Ontsteking is tegenwoordig een groot modewoord, en niet voor niets. Hoewel een acute, kortdurende ontsteking een goede zaak is (het is de manier waarop je lichaam reageert op zaken als verwondingen), kan het hebben van een laagwaardige chronische ontsteking (het soort dat op lange termijn blijft hangen) je risico op ziekte, zoals hartziekten, beroertes en het metabool syndroom, verhogen. Het is echter geen verloren strijd. Een studie gepubliceerd in Nutrition Research zet zwaarlijvige mensen (de meeste waren in de 20 en geen enkele had diabetes) op een dieet en oefenprogramma voor 12 weken. Gemiddeld verloren ze zes pond, maar dat was genoeg om de ontsteking te verminderen en de immuunfunctie te verbeteren, waarschijnlijk omdat het de afgifte van pro-inflammatoire eiwitten opgeslagen in vet afdrijft, concludeerden de auteurs van de studie.

Lees ook: De do’s en don’ts van voegbanden op een rijtje