Geestelijke gezondheid in de wereld van de sport

By | december 1, 2019

Eén op de vijf mensen heeft geestelijke gezondheidsproblemen; niemand is immuun, ook sporters niet. Ondanks het feit dat ze als lichamelijk fit, actief en gezond worden ervaren, kunnen sporters net zo veel last hebben van geestelijke gezondheidsproblemen als alle anderen.

Stigma in de sport

Wanneer sporters lichamelijk gewond raken, worden ze behandeld door een team van gezondheidswerkers zoals een sports coach om een snel en gezond herstel te waarborgen. Wanneer zij echter een geestelijk gezondheidsprobleem hebben, zullen zij waarschijnlijk in stilte en isolement lijden. Terwijl de sportpsychologie steeds meer aan kracht wint, is het stigma dat verbonden is aan een psychische aandoening overheersend in de sportwereld door de nadruk die wordt gelegd op de fysieke en mentale fitheid van de sporters. Dit laatste kan het stille lijden en de zelfisolatie in stand houden. Het is tijd om onze houding ten aanzien van geestesziekten op het gebied van sport en atletiek te veranderen.

Tips om met stress om te gaan

Veerkracht is zeer belangrijk in het werk van de sport omdat atleten een verscheidenheid aan psychologische vaardigheden en strategieën nodig hebben om de dagelijkse stressfactoren en druk die ze ondergaan te beheersen.

Hier zijn enkele tips en strategieën om stress te helpen verlichten, die zich niet alleen in de sportwereld kunnen beperken:

  • Introduceer variatie of verandering in wat we doen, om verveling en burnout te verminderen en zo de opwinding te behouden. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld een verandering in de roosters of trainingslocaties.
  • Wees flexibel met verwachtingen en doelstellingen, en herzie wanneer nodig om zich beter aan te passen aan veranderingen en uitdagingen die zich kunnen voordoen. De constante hoge druk om te winnen verlichten en in plaats daarvan te focussen op het genieten van het proces en het moment.
  • Neem de tijd om uit te rusten en te ontspannen.
  • Veel plezier en vermaak
  • Ontwikkelen van vertrouwen in jezelf. Erken dat uw eigen kracht en vindingrijkheid uw zelfvertrouwen en vermogen om problemen op te lossen helpen vergroten.
  • Erken uw harde werk en sterke punten, ongeacht de uitkomst, om een gezond beeld van uzelf te behouden.
  • Gezonde en ondersteunende relaties op te bouwen, met name tussen teamgenoten onderling
  • Accepteer omstandigheden die niet veranderd kunnen worden en concentreer je meer op de situaties waar je controle over hebt.
  • Ontwikkel realistische doelen. We kunnen onze doelen dichterbij brengen door stapsgewijs stappen te zetten en elke stap die we zetten te waarderen.
  • Zorg goed voor jezelf door aandacht te besteden aan je behoeften en gevoelens.

Lees ook: Karper vissen methodes op verschillende wateren