Hoe kan beeldherkenning bedrijven voordelen bieden?

door | juli 17, 2022

Facebook en verschillende andere sociale media slaan miljarden beeldgegevens op. Dagelijks uploaden gebruikers tot 350 miljoen nieuwe afbeeldingen op het platform. Het sociale netwerk zou op weg kunnen zijn naar petabytes of zelfs exabytes aan gegevens die voor het grootste deel uit beelden bestaan. Maar afbeeldingen zijn niet alleen belangrijk voor sociale netwerken, ze zijn even relevant in elk bedrijf. Met de juiste analyse en het juiste gebruik van beeldgegevens kunnen bedrijven hun productiviteit en groei verbeteren.

Beeldherkenning is een van de meest toepasselijke gebieden van machinaal leren. Zoals de naam al zegt, gaat het om het herkennen van objecten in een afbeelding met behulp van een machine-learning algoritme. Om tot herkenning te komen, moeten de objecten worden gelokaliseerd en eventueel geïdentificeerd. Herkenning wordt vaak bereikt door een geïdentificeerd object te vergelijken met objecten die reeds in de database aanwezig zijn.

Hoewel het gebied van prediction machine learning uiterst technisch is, zijn er verschillende hulpmiddelen beschikbaar gesteld om de nauwkeurigheid van beeldherkenning te verbeteren. Deep learning maakt het proces zelfs nog efficiënter.

Beeldherkenning heeft enorme toepassingen in verschillende industrieën, van de auto-industrie tot de e-commerce sector.

Beeldherkenning in voertuigen

De vooruitgang in beeldherkenning zal een opmerkelijke impact hebben op de manier waarop we leven, rijden en ons verplaatsen. De toekomst van voertuigen zal volledig opnieuw worden bepaald door machinaal leren, met name beeldherkenning. Zelfrijdende (bestuurderloze) auto’s passen meestal het YOLO-algoritme toe om objecten te identificeren en adequaat te classificeren. Zo kan het voertuig objecten en voetgangers herkennen en dus veilig rijden.

Bedrijven als Google, Tesla en Uber zijn pioniers in de bestuurderloze technologie. Met behulp van computervisie hebben deze technologiegiganten bestuurdersloze auto’s ontwikkeld die verkeersborden kunnen begrijpen en zelfs met elkaar kunnen communiceren via sensoren.

Procesbeheer in bedrijven

Procesbeheer is een essentieel onderdeel van elk bedrijf dat zorgt voor de goede werking van het bedrijf. Een van de meest essentiële aspecten van procesbeheer is het identificatieproces tijdens de bedrijfsvoering. In de meeste traditionele bedrijven wordt gebruik gemaakt van manuele identificatie, waarbij ID-kaarten worden gebruikt om in- en uit te gaan.

De meeste bedrijven gaan echter geleidelijk over op beeldherkenning voor procesbeheer en identificatie. Baidu gebruikt bijvoorbeeld niet langer het traditionele ID-kaartsysteem, maar gezichtsgeoriënteerde toegang om personeelsleden te herkennen en binnen te laten. Dit vermindert fraude en maakt het proces veel efficiënter.

E-commerce en sociale media

Beeldherkenning wordt meestal gebruikt door e-commerce bedrijven voor zoeken en adverteren. Aangedreven door deep learning kan beeldherkenning ook worden gebruikt voor klantgerichte zoekopdrachten, marketing en analytics, social media commerce, enzovoort. Door kenmerken van afbeeldingen en video’s te labelen, kan het algoritme inhoud zoeken en organiseren, en soms kan het systeem worden getraind om afbeeldingen en logo’s te begrijpen en te identificeren. Met beeldherkenning kunnen marketeers hun campagne zelfs verfijnen en aanpassen door de uitdrukkingen en emoties van de gebruikers te volgen. Dit zal hen helpen om een beter resultaat te bereiken in de campagne, waardoor ze meer rendement op hun investeringen krijgen.

Sociale media hebben ook enorm geprofiteerd van beeldherkenning, Facebook is hier een goed voorbeeld van. Zo kunnen de beeldherkenningsalgoritmes van Facebook vrienden en familie herkennen en zelfs hun namen en andere nuttige attributen identificeren. Verschillende andere sociale netwerkplatforms zoals LinkedIn en Twitter maken ook gebruik van objectdetectie en beeldherkenning. Beeldherkenning in sociale media helpt gebruikers niet alleen om hun vrienden en geliefden te lokaliseren, maar het zoekt ook gemakkelijk en doeltreffend.

Lees ook: 3 Redenen om een welzijnscentrum te bezoeken