Redenen waarom uw merk een abonnementsdienst moet aanbieden

door | augustus 5, 2020

Het abonnementsmodel bestaat al heel lang, sinds uitgevers het in de 17e eeuw pionierden. Vandaag de dag bieden veel merken producten aan die beschikbaar zijn via abonnementen – tijdschriften, fitnessclubs, software en streamingdiensten.

Maar pas door de recente hausse in de abonnementenbusmaatschappijen begonnen steeds meer merken de ogen te openen voor de mogelijkheid om een abonnementsdienst aan te bieden, al dan niet op basis van een box.

Voorheen was u wel of niet een abonnementsbedrijf. Nu beseffen veel bedrijven dat de definitie onnodig beperkt was.

Abonnementsdiensten zijn niet voor niets populair. Als u niet overtuigd bent, kijk dan eens naar de top voordelen die merken genieten wanneer ze een op een abonnement gebaseerd bedrijfsmodel lanceren.

Wilt u echter een abonnement afzeggen? Neem dan een kijkje op Directopzeggen.nl

Klantentrouw is ingebouwd

Foundational to marketing psychologie is het instellen van en het voldoen aan de verwachtingen van de klant. Niets illustreert deze tactiek meer dan abonnementsdiensten.

Met tastbare producten: Wanneer klanten zich aanmelden voor een abonnement of kiezen voor autoship, wordt de verwachting gewekt dat ze regelmatig producten van u ontvangen. U voldoet aan de verwachting door deze producten te leveren.
Met immateriële producten: Wanneer klanten zich abonneren op uw software, verwachten ze toegang te hebben zolang ze blijven betalen. U voldoet aan hun verwachting door ononderbroken toegang te bieden.
In beide scenario’s voldoet u ook aan de verwachtingen en stelt u deze vast aan de budgetkant. Klanten weten hoeveel ze elke maand worden gefactureerd en wanneer die betalingen worden gedaan.

Door deze eenvoudige handeling van het consequent instellen en voldoen aan hun verwachtingen, komen klanten uw merk als betrouwbaar en betrouwbaar te zien. Dat bouwt loyaliteit op, waardoor ze geabonneerd blijven. En tegelijkertijd werkt dit als een van de voordelen van een abonnementsmodel.

Gemakkelijk, handig en “goedkoop” voor klanten…

Met een abonnementsdienst bespaart u klanten het gedoe van het denken. Ze hoeven zich niet te herinneren om van uw merk te kopen, uw website te onderzoeken of uw winkel te bezoeken. Ze hoeven zich maar één keer in te schrijven. Daarna kunnen ze gewoon achterover leunen en genieten van het abonnement.

Dit maakt het leven van klanten gemakkelijker. Ze hoeven niet te onthouden om producten te blijven bijvullen of hun abonnement te verlengen; uw merk doet dat voor hen, zodat ze altijd hebben wat ze nodig hebben.

Dit houdt niet alleen uw omzet op peil en voorkomt dat ze andere merken gaan etaleren, maar zorgt er ook voor dat ze u leuker vinden. Met minder beslissingen die ze moeten nemen, wordt hun cognitieve belasting verminderd. Uw merk lijkt eenvoudig en daardoor sympathieker.

Nog iets wat mensen leuk vinden? Geld besparen. Wanneer abonnees aan uw merk denken, richten ze zich waarschijnlijk op het totaal dat ze op hun maandelijkse creditcardrekening zien, wat veel lager is dan de totale kosten die ze in de loop van de tijd betalen. Dit geeft hen het gevoel dat ze een goede deal krijgen.

Abonnementsdiensten maken gebruik van de psychologie achter kortingen – wanneer klanten het gevoel hebben dat ze een goede korting krijgen, voelen ze zich slimmer en hebben ze meer kans om te converteren. Voor prijsbewuste klanten die bereid zijn om merkloyaliteit uit het raam te gooien voor een goede coupon, houden de abonnementsdiensten hen in de buurt.

Lees ook: De voordelen van het geven en hoe je kunt beginnen